Preem Mastercard

En kostnad som jag inte alls har tagit tag i tidigare har varit årsavgiften för mitt Mastercard via storbanken. Jag betalade 250 kronor för ett plastkort varje år trots vetskapen om att det fanns billigare alternativ eller till och med gratis alternativ. 



















Jag har nyligen bytt till Preem Mastercard, det är ett kreditkort via Ikano Bank, som erbjuder mycket bättre villkor. Planen är att jag aldrig kommer utnyttja själva krediten på kortet. Jag kommer istället att föra över pengar i slutet av varje månad som är avsatta för konsumtion. Jag kommer inte föra över hela min budget för konsumtion till Preemkortet då jag behöver ha kvar en viss summa på kontonumret hos min bank som är kopplat till swish. 

I och med detta kommer jag nu spara 250 kronor om året. Preem Mastercard har även 0,5% cashback på alla genomförda köp samt 1,6% sparränta på insatt kapital upp till 15.000 kronor. Det finns dock ett stort minus och det är att de tar en avgift på 2% av beloppet vid uttag via automat, med en lägsta summa på 35 kronor.   

Jag räknar med att aldrig ta ut pengar via automat. Skulle det krisa och jag behöver kontanter kommer jag att ta ut det utöver beloppet när jag handlar i affären. Enligt dagens beräkningar kommer jag att få ut cirka 240 kronor i cashback samt en snittsumma på cirka 40 kronor via sparräntan om året. 

Det är inga gigantiska summor.. men istället för att bli 250 kronor fattigare varje år kommer jag istället att tjäna cirka 280 kronor per år. Jag har dock inte utforskat användarvänligheten i att betala räkningar via kortet. Skulle det vara smidigt ökar det återbäringen för cashback markant. 

6 kommentarer:

  1. Underbart.
    Gjorde detsamma för ett tag sedan. Varför betala för ett kort när det finns flera som är gratis.

    Bra!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
  2. Kör själv med både Shell och Preem Mastercard. Båda är bra på sitt vis :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge är jag nöjd med kortet. Jag kan ångra mig att jag inte bytte tidigare, men det är lätt att vara efterklok! :)

      Radera
  3. Betala räkningar med kortet är inte bonusgrundande. Dock är det gratis och du fördröjer betalningen 1 månad.
    Dessutom är det bättre att inte ha pengar innestående då dessa kan få bättre avkastning någon annan stans. Det kostar inget att betala på krita bara du betalar hela räkningen.

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde samma sak förra året men valde everyday card, där får man 1% på allt över 20000 per halvår man shoppar. Då jag använder det som firmakort också, utlägg, så tjänar jag snabbt ihop årskostnaden på 200kr. Cashback senaste halvåret 1680kr. Låter helt stört inser jag nu men de har ibland drives då man få 2-3% rabatt på t.ex hemelektronik, å jag har även täckt middagar å fått tillbaka över swish, har således inte shoppat för 168000 :)

    SvaraRadera