Snöbollseffekt i snöbollseffekten

Eftersom alla mina utdelningar återinvesteras tillsammans med mitt månadsspar från lönen så får jag ingen riktig känsla för hur min återinvestering av utdelningarna ökar på snöbollseffekten för mig.

Därför har jag en tanke om att försöka påverka detta genom ett nytt projekt i min kapitalförsäkring som baseras på projektet som jag skrev om för ett tag sedan. 

Hälften av alla utdelningar som jag har mottagit i min utländska portfölj har investerats i Akelius preferensaktie. Ursprungligen hade jag för avsikt att investera andra hälften också men har nu ändrat mig. Nu är planen att mina kommande utdelningar även kommer få chansen att arbeta för mig i två nya svenska aktier. 

Akelius pref. delar ut i februari, maj, augusti och november. Dessa utdelningsmånader kompletteras väl med mars, april, september samt oktober med hjälp av Telia och Castellum. En del av min idé är även att detta projekt endast ska finansieras av utdelningarna från min kapitalförsäkring. 

Resonemanget kring valen av dessa aktier går i stil med att Telia är en stabil aktie med hög direktavkastning och i Castellum kommer jag troligtvis få ta del av både kurstillväxt samt utdelningshöjningar. 

På detta sätt kommer mina utdelningar snabbare kunna återinvesteras igen som på ett rullande schema och snöbollseffekten kommer därmed bli synligare för mig.

4 kommentarer:

  1. Har ett liknande upplägg. Försöker får i dagsläget utdelningar från portföljen varje månad. Dels ger det en bra spridning och fler tillfällen till inköp som kan anpassas till att antingen återinvestera i den utdelande aktien eller köpa in mig i någon som för tillfället är lågt prissatt. Snöbollens växt syns väldigt bra i exelarket månad till månad och år till år. Har bara återinvestering av utdelning som "inkomst" i portföljen så det är ingen tvekan om vad det är som gör att den ökar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra strategi tycker jag, den är även mer spännande och rolig enligt mig :)

      Radera
  2. Låter som en spännande idé! Castellum är grymt bolag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det! Tack för kommentaren :)

      Radera