Missmod?


I bilden visas en kommentar som jag skrev i ett av Frihetsmaskinens inlägg

I kommentaren gjorde jag en ganska ruff huvudräkning och kände mig genast nedslagen. Det skulle alltså ta mig ett decennium att uppnå mitt mål tänkte jag. 

I det långa loppet är 10 år faktiskt inte alls lång tid, men det är otroligt länge för en som helst vill gå ner i tjänst redan imorgon.

Jag har heller inte räknat med att mina fasta utgifter med stor sannolikhet kommer att öka i framtiden. 

Uppgivenhet, missmod, nedslagen, hopplöshet.. ge mig gärna fler synonymer på känslan som uppstod.





Men jag har i efterhand gjort en mer exakt prognos med hjälp av z2036 sparkalkylator för att reda ut mer exakt hur lång tid det faktiskt kan tänkas ta innan mitt mål är uppnått. 


Jag har räknat med en startsumma på 445.000 kronor och utgår vi ifrån start år 2019 skulle jag ha uppnått mitt mål år 2026. Ja, 3 år mindre än min första prognos.. känns lite bättre nu.

I dagsläget har jag räkningar på cirka 7550 kr i månaden, men har i exemplet ovan räknat med att dela kostnaden på två när min sambo flyttar hem igen. Med den beräkningen hade jag egentligen uppnått mitt mål efter 6 år då räkningarna delat på två knappt blir 4000 kr. Jag har dock räknat med att ha 5000 kr i fasta utgifter för att bistå mig själv med lite marginalutrymme för säkerhetens skull. 

Hur skulle det då se ut om min sambo redan bodde hemma och vi delade alla kostnader på två? 

























I exemplet ovan har jag räknat med att kunna spara 12.000 kr i månaden av min lön och prognosen ser då genast lite bättre ut. Jag kommer i så fall ha uppnått mitt mål efter cirka 5 år vilket inte är så himla farligt ändå. 

Har ni räknat på en eventuell prognos tills ert mål är uppnått? Har ni någon gång känt missmod gällande ert sparande? 

2 kommentarer:

  1. Tja Frilansportföljen,

    Det ser ju riktigt bra ut tycker jag! 5-7 år går snabbt och ju närmre man kommer ju mer ökar motivationen! :)

    Sen kan jag tycka att du kanske är lite defensiv i beräkningen av tillväxten, själv räknar jag på 6% där. Kör på, det kommer bli grymt det där! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihetsmaskinen!

      Ja, tidsmässigt så känns det ändå överkomligt och genomförbart :)
      Jag är nog en aning defensiv ja, men jag räknar hellre för lågt för att ge mig lite extra marginal och kanske en positiv överraskning i framtiden.

      Tack för kommentaren!

      Radera