Nytt projekt i kapitalförsäkringen

Under 1 år och några månader har jag investerat all mottagen utdelning i min kapitalförsäkring i fonderna Spiltan Investmentbolag samt Länsförsäkringar Global. Jag har även lagt till mellanskillnaden i mina investeringar för den dragna källskatten. 

Eftersom jag fick så få kronor i utdelning varje månad i min kapitalförsäkring var tanken från början att jag åtminstone kunde återinvestera i fonder för att sätta pengarna i arbete och samtidigt undvika höga courtageavgifter.               

Hur har det då gått? 





Det är en blygsam ökning och jag borde egentligen ge det mer tid, men jag tycker helt enkelt att det är för tråkigt att återinvestera mina utdelningar i fonder. I fortsättningen vill jag göra något mer spännande.

Jag har kommit fram till att jag vill investera i något som går att handla på den svenska börsen för att kunna utnyttja courtageklass Avanza mini. Jag vill även att det jag köper ska dela ut ofta och ha en relativt hög direktavkastning. Mitt val av investering blev Akelius pref. 

Akelius delar ut 5 kronor per preferensaktie fyra gånger om året. Mitt projekt går ut på att löpande fylla på med nya Akelius så fort som jag har fått in tillräckligt med utdelningar som täcker för ett köp. Jag kommer inte fortsätta att lägga ut mellanskillnaden för den dragna källskatten som jag har gjort tidigare. Troligtvis kommer jag istället investera hela källskatten i Akelius när återbäringen väl har inkasserats.  




J
ag har börjat med att köpa Akelius för hälften av pengarna efter försäljningen av mina fonder i kapitalförsäkringen.
Den andra hälften kommer jag att investera efter Riksbankens penningpolitiska besked den 20 december. Sänks reporäntan är det möjligt att kursen i Akelius går ner ytterligare. 

Jag köpte i tre olika omgångar och sparade därmed 1 krona i courtage. Jag passade på att köpa (15/11) då kursen låg under 330 kronor, vilket är den lägsta kursen som Akelius har möjlighet att lösa in sina preferensaktier för. 

Mina sju nyinköpta aktier ger en utdelningshöjning om 140 kronor per år. En utdelad summa om 20 kronor per år till en inköpskostnad om 328 kronor ger mig en direktavkastning på nästan 6,10%. 

Uträkning: 20/328=0,06097

2 kommentarer:

  1. "sänks repräntan går nog aktien ner ytterligare"
    Jag tror du skrev fel där...Men jag fattar vad du menar.
    Om repo går upp vilket den troligen gör så sjunker priset på preffarna en aning och inte mig emot :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, självklart ska det vara så :) Tack för rättelsen!
      Jag tänker likadant, jag kommer att fortsätta att köpa preffar även i min isk, men väljer att även där vänta till efter den 20e december.

      Mvh,

      Radera