Kontantinsats - reviderad strategi

Jag har sedan årsskiftet funderat en hel del kring den ursprungliga strategin gällande investeringarna av pengarna som ska bli en kontantinsats för vårt kommande boende. 

Tanken från början var av det försiktigare hållet: investera i hög direktavkastning i tunga tråkiga bolag (t.ex. Telia Company och Akelius D.), sprid riskerna med fonder (t.ex. Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Swedbank Robur Technology A) och toppa med en blandning av dessa (XACT Sverige och XACT Norden). 

Sammantaget skulle risken även minimeras genom att investera max 50.000 kronor av våra sparade pengar och ha övrigt sparande i ett vanligt sparkonto med ränta. 

Reviderad strategi: 

  • Skifta om fokuset mot tillväxtaktier. Här kommer jag att ta hjälp av vänner, tidskrifter, bloggar, podcasts och youtube för inspiration till köp. 
  • Öka ägandet i fonder. Likaså här kommer jag att leta efter inspiration likt beskrivningen ovan. 
  • Öka riskviljan till 100.000 kronor av sparandet att investera. 

Jag kommer att fördela portföljen ungefär 25% aktier och 25% fonder, möjligtvis att det blir lite mer i fonder, samt cirka 50% kontanter på ett sparkonto. Jag kommer att uppdatera i ett separat inlägg längre fram över vilka köp det blev och fördelningen i portföljen. 

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Intressant. Hur kommer det sig att du vill öka risken?

    Ser fördelningen ut på detta sätt direkt eller spara du först upp 100 000kr i fonder och aktier?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå PB?!
      Min makrosyn på börsen generellt har förbättrats, t.ex. ny amerikansk president, låga räntor och vaccin på gång.. och min syn på sparandet till kontantinsatsen har varit att köpa bostad inom fem år, dock har vi kommit fram till att det inte alls är säkert att det blir så. Enbart sparandet kommer att pågå i åtminstone 2,5+ år och sedan börjar jakten på rätt bostad i rätt område. Jag hoppas kunna pricka in några tillväxtaktier fram tills att vi behöver pengarna.

      Jag försöker hålla fördelningen hela vägen upp till 100k investerat kapital, dvs. varje månad investera 50% av sparandet och 50% till ett räntekonto.

      Radera
    2. Ok, jag förstår.
      Tycker att det låter vettigt. Gäller bara att vet om att risken blir högre och att pengarna kan minska.
      Men det har ju du full koll på så jag är inte orolig!

      Hade jag varit du hade jag nog sparat ihop de där 100 000kr i aktier först och sedan räntesparande efter det.

      Mvh PB?

      Radera
    3. Absolut! Risken ökar dramatiskt med stockpicking med fokus på tillväxt/värdeökning.

      Efter att du skrev din första kommentar med frågan har jag faktiskt tänkt en extra sväng kring det och kommit fram till att det inte är omöjligt att det blir så! Vilka fördelar ser du med det? Jag tänker att pengarna får arbeta längre tid i marknaden.

      Radera
    4. Ja jag tänker att risken blir lägre om de får vara längre på börsen.

      Radera
    5. Ja just det, det köper jag helt och hållet,
      Tack för input!

      Radera