Nokia















Min första telefon var en Nokia 3310 och jag minns när deras slogan "Nokia connecting people" var nytt i tiden. Mycket har hänt sedan dess.. I och med den smarta telefonens intåg var Nokias storhetstid över. Dem var alldeles för ignoranta för den nya trenden och hann inte växla om. 


Sedan dess har de hunnit sälja sin mobilverksamhet till Ericsson och deras avdelning Here som arbetade med kartor och navigering såldes. Företaget har skalats ned och nu fokuseras det främst på utveckling och försäljning av nätverk. Uppköpet av Alcatel-Lucent var ett steg åt den riktningen. Nokia har även ingått ett samarbete med HMD Global som tillverkar telefoner under Nokias namn.


Min historia med Nokia aktien började i samband med min nydanande trejding karriär. Jag köpte och sålde i Nokia under ett års tid för att sedan sälja av helt när jag skiftade om till en investeringsfilosofi, kursen befann sig då strax över 60 kronor.
Jag fortsatte dock att följa Nokia av nyfikenhet och när jag såg att kursen föll handlöst under 2016 började jag att köpa på mig små poster igen. Denna gång med tanken om att behålla. Nokia har en gedigen erfarenhet av det de sysslar med, många patent som fortfarande inkasserar och deras satsningar inom det som tros bli den nya trenden inom nätverksbranschen, 5G, är spännande och något som jag är intresserad av att följa.

Sedan den slopade utdelning år 2013 har Nokia höjt sin utdelning varje år samt kunnat tilldela sina ägare två bonusutdelningar. Nokia släppte sin årsrapport så sent som igår (1/2) och den går att läsa här för den intresserade. Till skillnad från exempelvis H&M som just nu skenar ner för krisens skidbacke vill jag tro att Nokia precis har satt sig i liften på väg upp igen. Jag vill dock påpeka att jag ändå anser Nokia som en märkbart mer riskfylld investering jämfört med majoriteten av mina aktieinnehav. Med dagens marknadsvärde väger Nokia endast 2,3% av min totala portfölj. 


Detta är ett inlägg som endast reflekterar mina tankar och skall alltså inte tas som ett finansiellt råd. Att handla i aktier medför alltid en risk om att förlora hela eller delar av sitt investerade kapital, det är därför viktigt att du alltid gör en egen analys. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar