Nokia på månen













Tidigare ikväll presenterade Nokia att de i samarbete med T-mobile kommer vara först ut med att lansera ett rikstäckande 5G-nät över USA. Jag skrev ett kort inlägg för en tid sedan med min syn på Nokia och varför jag har kommit att äga bolaget här. Jag ser Nokia främst som ett innehav med god potential för stark tillväxt i min portfölj, sedan delas det även ut en slant i juni vilket jag inte tackar nej till. Jag är positivt inställd till att Nokia nu har fått ett sådant stort kontrakt och att de blir pionjärer inom 5G-utvecklingen. 

I samband med att jag läste kvällens pressmeddelande från Nokia läste jag även ett annat pressmeddelande om att Nokia tillsammans med Vodafone blir först ut med att bygga ett 4G-nät på månen! Det låter helt absurt.. men det är fortfarande en månad kvar till 1 april så jag får helt enkelt tro på det. Det första jag tänkte på var -varför är månen i behov av ett 4G-nät? Det har bl.a. att göra med att effektivt kunna sända forskningsdata och högupplöst video tillbaks till jorden samt att möjliggöra kommunikationen mellan två fordon som kommer skickas upp. Jag undrar vad nästa steg blir i människans kolonisering av rymden? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar