Världens äldsta brädspel

Brädspelet Go


Världens äldsta brädspel som fortfarande spelas under modern tid kallas för Go, spelet är åtminstone 2500 år gammalt och uppfanns i Kina. Det spelas främst i Asien och har som en liknelse samma status som golf har i västvärlden. I Japan kallas det för igo, Kina weiqi och i Korea baduk. Det är ett strategiskt spel mellan två spelare som kämpar om att erövra brädet genom att vinna territorium.

Jag skriver om detta som ett Off Topic ämne då det är något som intresserar mig och jag delar gärna med mig av det, kanske får någon annan där ute upp ögonen för spelet med. Egenskaper som Go och aktier delar gemensamt är t.ex. tålamod, strategiskt tänkande, kort- och långsiktiga beslut, initiera en position och att kapa förluster.  


Jag började lära mig Go i december 2016 och har sedan dess blivit bättre, men jag märker hur otroligt komplicerat det är att utvecklas trots spelets simpla regler. Det sammanlagda antalet möjliga kombinationer av positioner på brädet är fler än alla atomer i hela universum, fundera på det en liten stund..

Den 9 mars 2016 slog för första gången en datorspelande artificiell intelligens vid namn AlphaGo spelaren Lee Sedol, världsmästaren i Go. För att göra en sammankoppling till aktiemarknaden är det nog känt för många att robothandel existerar. Datorer som lär sig se djupgående mönster och som sedan kan agera därefter. Frågan är hur långt robothandeln med artificiell intelligens redan har kommit idag och hur utvecklingen kommer att se ut i framtiden? I hur stor utsträckning och på vilket sätt kan a.i vara med och påverka aktiemarknaden tror du?


Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, men för att inte göra ämnet för stort har jag nedan länkat en del hemsidor för den intresserade. 




2 kommentarer:

  1. Jag älskar spel! alla sorters (undantag för tv/datorspel) brädspel och jag tror jag har runt 30st olika sällskapsspel. Risk är favoriten och det blir världskrig en eller två gånger om året med kompisar. Så det låter lite spännande med det du rekommenderar Go. Hittar jag det någonstans så kanske jag slår till. Man kan ju prova online och se om det är något man gillar. Tack för länkarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att känslan av att spela på ett riktigt bräde är bra mycket bättre än att spela online. Jag köpte till en början ett billigt plywood-bräde för att testa och fick sedan ett riktigt fint bräde + stenar och skålar i julas (se bilden).
      Roligt att du tyckte om inlägget. Tack för kommentaren!

      Radera