Löneökning, skattebesked och kredit

Även i år slapp jag undan restskatten och fick istället besked om en återbäring på 2616 kronor. Jag har varje månad låtit skattmasen dra en extra summa av min lön för att säkerställa att få tillbaks en mindre summa varje år samt att schablonskatten från Avanza kan dras direkt. Det lutar åt att återbäringen inte kommer att investeras utan föras över till mitt buffertkonto. 

Jag har även fått besked om en löneökning om 530 kronor per månad. Det är inga fantastiska summor men det bidrar årligen med 6360 kronor till min pengamaskin vilket är positivt. Det gör även att jag nu får lättare att uppnå ett av mina kortsiktiga mål om att spara 5000 kronor i månaden av min lön. 

En sista sak är att jag har löst ut hela min kredit hos Avanza. Det var en summa på 15.266 kronor och pengarna tog jag från mitt kontantkonto. Jag avskyr egentligen skulder och känslan av att se kreditkontot nollad var riktigt skön. Jag har tidigare funderat på att lösa in min skuld utan att det har blivit av. 

Men efter att 
ha läst några kommentarer och ett och annat inlägg av KtM i ämnet sattes mina tankar igång igen och jag kom äntligen till skott och gjorde mig av med skulden. Tanken är att jag ska ha min kredit tillgänglig vid större börsras på 20% eller mer. Vid ett sådant skeende kommer jag inte att utnyttja hela krediten på en gång utan portionera ut det under en längre period i samband med sparandet från lönen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar