Uppdatering - Kontantinsats

Sparandet till kontantinsatsen för ett framtida husköp fortskrider enligt plan. Månadens sparande bryter vår trend om att spara 20k, vi sparande hälften av den summan. Det beror enbart på att jag inte arbetade extra överhuvudtaget under januari månad samt att jag var sjukskriven tre arbetspass. 

Jag har den senaste tiden även haft en del funderingar kring kommande risker då jag är orolig för en eventuell inflation. Helikopterpengar som delas ut i USA i form av olika stimulanspaket, samtidigt som ekonomin delvis är nedstängd. Är 10-årsräntan på väg att stiga och kommer riskviljan gentemot aktier att minska? 

Eftersom pengarna till kontantinsatsen planeras att användas inom en 5 års period så borde det logiska beslutet vara att minska min exponering mot marknaden. Eventuellt skifta fokus från tillväxt till mer värdebevarande innehav som exempelvis dagligvaruhandeln, råvaror, energi osv. Jag får fundera lite till och se vad jag kommer fram till, ser ni några risker den närmaste tiden? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar