Tillväxtkonto

Jag bestämde mig för att öppna ett Tillväxtkonto för att krydda min portfölj med lite extra spänning. Jag väljer att damma av ett gammalt Investeringssparkonto som jag inte har använt på flera år. Anledningen till att jag inte raderar konton som jag inte använder är att historiken försvinner med kontot. 

Jag tänkte börja med 10 000 kronor. För att finansiera mitt Tillväxtkonto kommer jag att sälja alla mina fonder samt lägga till hela den kommande skatteåterbäringen. 

Jag har sneglat på två kandidater som jag troligtvis kommer att börja köpa och det är Tattooed Chef  (TTCF) samt Porsche Automobil Holding (PAH3.DE)

Porsche släppte sin årsrapport igår och gjorde en rekyl ner från årshögsta. Jag hoppas kunna komma in i aktien lite billigare om den fortsätter ner ett tag till. Porsche är majoritetsägare i Volkswagen och med Porsches värdering i förhållande till Volkswagens så köper man aktierna med ett arbitrage. Jag gillar även Volkswagens nyligen uttalade aggressiva strategi för elbilar. 

Tattoed Chef köper jag främst för att jag tror att trenden för vegetarisk kost kommer att fortsätta öka under lång tid framöver. TTCF fortsätter att expandera sin verksamhet och växer så det knakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar