Vinsthemtagning - Atlas Copco

Idag valde jag att hämta in vinsten från värdeökningen i Atlas Copco. Innehavet har tjänat mig väl och trots att jag ännu längre så valde jag att sälja. Jag valde att sälja för att jag under en längre tid ej kommer spara till min portfölj då allt mitt sparande går till en kontantinsats för ett framtida hus och jag vill då har ett högre kassaflöde under denna period i form av utdelningar. Samtidigt har jag gjort en vinst på över 100% i aktien. 



Jag har ägt Atlas Copco sedan maj 2016 och har sedan dess tagit emot utdelningar av en sammanlagd summa om 1079,30 kronor. 

För pengarna inhandlande jag istället Cibus Nordic Real Estate. Jag räknade att utdelningarna från Cibus kommer att ge mig mer på ett år än vad Atlas Copco sammanlagt gav mig under 4 år och 9 månader. Dock så offrar jag tillväxtpotentialen som fanns i Atlas Copco mot en högre utdelning. Jag tror att Cibus ändå kommer att öka i värde, men väldigt långsamt jämför med Atlas Copco. Cibus har även en ambition om att öka sin utdelning med cirka 5% per år vilket är positivt. Cibus väger nu tyngst i min portfölj med sina 5,62%



4 kommentarer:

  1. Själv köpte jag mina första atlas copco 2013 för runt 150 kr om jag inte missminner mig. Jag har därefter fyllt på gradvis genom åren. Ett helt underbart bolag som jag har gjort flera hundra procent på exklusive utdelningar och avknoppningen av Epiroc. Atco tenderar dessutom att ge extrautdelningar med några års mellanrum. Aldrig billigt men det är verkligen kvalité rakt igenom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med helt och hållet! Jag är inte rädd för att plocka in Atlas Copco igen i framtiden, sen äger jag fortfarande en del av bolaget via Investor med så det känns bra!

      Radera
  2. Hur tänker du kring Cibus och dess fastigheter när människor handlar mer mat online och inte i butik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte allt för orolig för det i dagsläget. Jag tror att en del av handla-mat-online-trenden är en direkt orsak av covid-19. När läget gällande detta börjar lugna ner sig tror jag människor kommer att hungra efter att kunna återgå till en normal vardag, nästan söka sig till mänskliga interaktioner igen (om det är så att bara gå till affären och handla).
      Några kommer att stanna i bekvämligheten att beställa hem matvaror, andra kommer vilja spara pengar och gå till butiken och några kommer att svänga förbi affären efter jobbet igen när man inte längre jobbar hemifrån.

      Radera