Rensat i portföljen


Jag har länge tittat över min portfölj och vilka aktier som jag skulle vilja rensa bort. Jag påbörjade en lista i början av pandemins start och senast som jag skrev i listan var den 24 mars. 

Jag började med att rensa i min utländska portfölj och märkte att jag inte följde listan till punkt och pricka, dock väldigt nära.

Jag realiserade en ganska tung förlust på över 50%, strax över 20.000 kronor, i både EPR Properties samt Boston Pizza. Ingen fara på taket, jag resonerade som så att det var innehav som jag inte vill äga långsiktigt så det vara bara att sälja. 

Jag realiserade även en vinst på 20-30% i både Starbucks samt Union Pacific. Mitt innehav i VF Corp sålde jag av med några hundralappar på minus. Jag räknar inte med all utdelning som jag har mottagit i bolagen. 

Boston och EPR var med i min UT-lista, samtidigt som både Starbucks och Union Pacific var med i min BEHÅLL-lista. VF Corp hade jag under rubriken OSÄKER. 

Även om jag kan tänka mig att äga både Starbucks och Union Pacific långsiktigt så valde jag att sälja ändå. Det beror bland annat på att jag vill slimma min portfölj och detta är starten på det. 

Det som alla innehav har gemensamt är att de på något sätt påverkas av pandemin, som jag ser på det iallafall:

VF Corp = sällanköpsvaror, nedstängda butiker med risk för att konsumtion prioriteras bort.
EPR = äger nöjesfastigheter, ingen bra kombination med ett nedstängt samhälle. 
Boston Pizza = stängda restauranger, lika med lägre vinster. 
Starbucks = tänker att kaféer stängs ner, människor vågar sig inte ut trots eventuella restriktioner som lättas i framtiden. 
Union Pacific = mindre resande, risk för att det är en trend som håller i sig ett tag. 

Jag har nu cirka 60.000 kronor som jag kommer att återinvestera, pengarna kommer troligtvis stanna kvar i min utländska portfölj. Jag kommer göra en ny uppdatering när nästa rensning äger rum.

2 kommentarer:

  1. Satsa mer på utdelande etf;er så slipper du risken med att ett företag går dåligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt funderat på det, men det slutade ändå med att jag köpte i befintliga innehav.

      Radera