Gå ner i tjänstgöringsgrad

Från att ha bytt från en nattjänst med 70% tjänstgöringsgrad till en dagtjänst på 100% så kan jag märka skillnaden i hur mycket tid som går åt till just arbetet

Jag valde att avsluta min nattjänst på grund av de obekväma arbetstiderna. Jag har dock upptäckt efter snart ett år på en 100% tjänst att det inte är något för mig. Jag har därför förmedlat till min chef att jag vill minska min tjänstgöringsgrad med hela 25%, om det är möjligt. Nackdelen är bland annat att min lön kommer att bli väsentligt mycket lägre samt att min tjänstepension kommer att bli drabbad. Dock byter jag pengarna mot fem extra lediga dagar i månaden vilket låter som en bra deal i mina öron. 

I mitt huvud har jag argumenterat enligt följande resonemang:
  • Jag har en målsättning om att kunna tillhandahålla utdelningar som åtminstone täcker mina fasta utgifter, för att sedan kunna frilansa. 
  • Om målet är att arbeta mindre, varför inte göra det redan nu?
  • Jag har redan hunnit en bit på vägen gällande min portfölj. 
  • Jag kommer fortfarande kunna arbeta extra vid behov. 
  • Mer ledigt. 

3 kommentarer:

  1. Klockrent!
    Kör bara kör. Tror inte du kommer ångra dig!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
  2. Bara köra, rekommenderar det starkt! 🙂👊

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  3. Tack för de uppmuntrande kommentarerna!

    SvaraRadera