Utgiftsöversikt


Fasta utgifter
År 2017
År 2018
Poseidon
5412:-
5466:-
CSN
582:-
582:-
Tele2
330:-
238:-
Agria
220:-
223:-
Folksam
164:-
176:-
GBG Energi
~75:-
~128:-
Skellefteå El
~135:-
~131:-
Boxer
129:-
159:-
Specsavers
119:-
132:-
A-kassa
108:-
108:-
Frisktandvård
61:-
61:-
Välgörenhet
200:-
200:-
Totalt:
7525:-
7604:-


Senast som jag utförde en utgiftskoll var ungefär i juni förra året och jag kände nu att det började bli dags för en ny. Som det går att utläsa av tabellen ovan så har mina fasta månadsutgifter ökat med cirka 79:-. 

Den största ökningen står Poseidon för (54:-) och strax därefter Göteborgs Energi (53:-). Fast egentligen har det inte skett en prisökning i Göteborgs Energi, utan det var jag som gjorde en felberäkning förra året. Utöver det står Specsavers för 13:-, Boxer 30:-, Folksam 12:- och Agria 3:-. Alla dessa har utfört smyghöjningar under året, förutom Boxer där det var planerat i abonnemanget. 

Hyran är inte mycket att göra åt men resten kan jag försöka förhandla ner eller hitta billigare alternativ. När jag räknar på detta sätt och får ner det svart på vitt så ser jag vikten av att verkligen se över sina utgifter åtminstone en gång om året. 
Skulle det exempelvis gå 10 år utan att jag ser över mina fasta räkningar skulle jag missa massvis av billigare erbjudanden längs vägen och det värsta är alla dessa smyghöjningar. Efter 10 år blir några kronor extra per år på var och varannan räkning ganska mycket. 


Jag har även räknat på vad mina fasta utgifter blir när min sambo flyttar hem igen efter sina studier och det skulle bli 4574:-. Med en stor sannolikhet hade dessa extra 3000 kronor varje månad gått rätt ner i portföljen. 

När jag i framtiden har en utdelning som täcker mina fasta utgifter och jag prövar på att börja frilansa, så kommer jag antagligen också avsluta mitt medlemskap i A-kassan. Det kommer även finnas möjligheter att sänka min månadskostnad på andra sätt vilket innebär att vägen mot mitt mål kommer att bli ännu kortare!

2 kommentarer:

  1. Bra att du håller koll på dina fasta utgifter, på flera år kan detta göra skillnad.

    Du har även ganska billigt boende för Göteborg. Har själv kruxet att mina fasta utgifter är stora pga av hyran, har dock en bra lägenhet i förstahand så hade kunnat vara värre.

    Kör du tv eller internet via boxer? Du hade kunnat spara lite till genom att använda en streamingtjänst.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Jag använder Boxer för bredbandet och när det gäller tv:n så kör jag bara på grundutbudet som inte kostar något.

    Tack för kommentar!
    //Frilans

    SvaraRadera