Sammanfattning år 2020

 

Bloggen

Det är nu tre år sedan som jag startade bloggen. Jag har skrivit i ungefär samma frekvens som föregående år. Jag fokuserar främst på att uppdatera min status på portföljen från månad till månad, likt en dagbok över min aktieresa, som samtidigt läses och kommenteras av andra vilket jag tycker är super roligt! 

Under år 2020 hade jag cirka 36.900 (39.500) sidvisningar vilket är en marginell minskning från föregående år, i snitt har det varit cirka 3075 visningar i månaden. Totalt har bloggen haft 114.850 sidvisningar. 

Min blogg är även utsmyckad med några få reklambanners, mina intäkter från dessa de senaste tre åren är blygsamma 495,74 kronor, vilket är en uppgång med 111,99 kronor under året. 

Portföljen

I januari 2020 hade jag investerat en summa om 613.328 kronor och i slutet av december samma år var aktieportföljens investerade summa 658.156 kronor. Jag har under året investerat 44.828 (150.059) kronor inklusive utdelningar. 

Det är en rejäl minskning som beror på tre anledningar: jag gick från en tjänstgöringsgrad på 100% till 65%, jag har sedan i höstas endast sparat till en kommande kontantinsats till ett hus samt att jag har gjort en del förlustaffärer till exempel när jag sålde Boston Pizza och EPR Properties. 

Mina totala utdelningar under året blev 22.071:- (22.252,16:-)
Jämfört med 2019 års siffror minskade mina utdelningar med 0,8% (32,19%) 
Mina ackumulerade utdelningar uppgår nu till en summa av 81.816,42:-
Portföljvärdet uppgår nu till en summa av 740.161:-
Min ökade årstakt för utdelningar efter alla nyinvesteringar blev cirka 2656,92:- (6494,91:-)


Min totala utveckling för portföljen ser ut som följande: 

Jämfört med 2019 kan jag bara konstatera att det gick avsevärt mycket sämre för portföljen i år. År 2019 var portföljen upp 29,38% för helåret vilket motsvarade hela 140.908,57 kronor!

... och för år 2020 visar portföljen en nedgång på 2,49% vilket motsvarar minus 15.885,28 kronor. Jag ligger långt under mitt jämförelseindex, vilket får anses .som ett misslyckande. Jag har gjort en del portföljförändringar under året vilket förhoppningsvis kommer bidra till ett bättre 2021, både gällande portföljens utveckling och utdelningar! 

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Trist med ett minusår. Jag är ganska nöjd med mitt år. Landade på plus. Kommer ett inlägg längre fram om det.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena PB?!
      Ja, det är riktigt trist,, men jag ser fram emot år 2021 och hoppas att jag kan ta igen så mycket som det bara går.

      Radera
  2. Småtråkigt, men det är inte mycket minus heller. Vilka förändringar har du gjort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det måste jag säga! Dock känner jag mig inte helt uppgiven, det kunde även ha gått sämre.. främst har jag rensat i portföljen och försökt slimma till den. Allt från Boston pizza och EPR Properties som jag sålde med rejäl förlust till tex Microsoft, Starbucks, VF corp och preffar som jag sålde med vinst. Möjligtvis rensar jag mer i framtiden,, då har jag Swedbank och H&M i åtanke tror jag.. Det kan hända att jag också kommer att lägga ett litet större fokus på mina fonder med! :)

      Radera