Fondsparande



Jag skrev tidigare under månaden inlägget Ombalansering - Fonder i det skrev jag om att fortsätta spara 600 kronor varje månad i fonder och omallokera 2-4 gånger per år. Jag har nu reviderat denna plan och har istället bestämt mig för att växla upp mitt sparande med 400 kronor i månaden till 1000 kronor. Jag är själv ingen expert på börsen så det känns förnuftigt att öka min exponering på aktiemarkanden genom fonder. Jag har även ett stort förtroende för att fondernas förvaltare fortsatt kommer att göra ett bra jobb. Självklart önskar jag att min svenska samt utländska portfölj skall prestera bättre dock tror jag ändå att det blir svårslaget. 

- Varför investerar jag då inte hela kapitalet i fonder?


Jag tycker helt enkelt att det är extremt tillfredställande med utdelningar och denna strategi är bra mycket roligare. Istället för att endast spara och investera passivt har jag därför valt att vara aktiv och skapa min egen portfölj.


Mitt sparande ser för tillfället ut på följande vis:

  • 200 kr extra i skatt (dels för att få en slant tillbaka en gång om året men främst för att min schablonskatt ska kunna dras automatiskt utan att jag ska behöva göra något).
  • 500 kronor till ett nöjeskonto som jag och min flickvän delar gemensamt.
  • 500 kronor till ett buffert konto.
  • 1000 kronor till fonderna.
  • Allt som blir över går oavkortat till aktiesparandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar