Rättegång och skadestånd

Dagen innan julafton år 2016 promenerandes till ett av mina nattskift på jobbet blev jag misshandlad och hotad med kniv.

Det började med att jag såg en man både sparka och slå sin hund. Hunden ville fly därifrån men vågade inte, varje gång som mannen skrek på den stannade den av i språnget för att få en smäll till. Jag gick snabbt in på jobbet och rådfrågade med en kollega, vi båda gick ut och frågade hur mannan mådde och om vi kunde hjälpa till med något. 

Han blev snabbt aggressiv och misshandlade oss båda, tog fram en kniv och skulle sticka oss med den. Vi tog oss snabbt in på vår arbetsplats och hunden sprang efter. En kort stund senare kom polisen efter att vi hade larmat och kunde ta mannen. Han satt häktad i 24 timmar innan han släpptes och var sedan efterlyst av polisen i cirka två år i väntan på åtal. 

Det var först i december år 2018 som polisen fick tag på mannen igen. Åtal kunde väckas gällande djurplågeri och misshandel. Åtalspunkten gällande olaga hot hade hunnit bli preskriberat.

Rättegången ägde rum i början av januari i år. Han blev dömd för båda åtalspunkterna och fick två månader i fängelse samt 5000 kronor att betala i skadestånd, till både mig och min kollega. Jag har inga större förhoppningar om att han kommer att betala ut något skadestånd till mig och vet inte heller om jag orkar driva en process i att driva in det. 

Jag fick dock 6500 kronor utbetalt via min hemförsäkring för händelsen i början av år 2017. Dessa pengar är självklart investerade på börsen och skulle jag mot all förmodan få skadeståndet utbetalt så kommer även dessa pengar att hitta hem till min portfölj. 

4 kommentarer:

  1. Jag har själv blivit hotad i tjänsten men då personen i fråga inte kunde betala skadeståndet så fick jag ersättningen via brottsoffermyndigheten istället. Kan vara värt att kolla upp. Det brukar krävas att Kronofogden gjort en utredning gällande tillgångar men det borde nog inte vara några problem i detta fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mer än vad jag visste, tack så mycket för informationen!

      Radera
  2. Hej!
    Fy vad tråkigt.
    Hoppas du kunde skaka av dig händelsen.
    Kan tänka mig att det är svårt att slappna av efter en sådan händelse.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till slut kunde jag det.. men det är som du säger en ganska chockartad händelse som kan vara svår att skaka av.

      Tack för kommentaren!

      Radera