Utdelningar - April

Roligt med en månad som har haft en hög utdelningsnivå, speciellt när mitt ordinarie sparande från lönen i stort sett är obefintligt. Portföljen fortsätter att förändras och utvecklas, jag köper fler aktier, säljer aktier och köper in nya aktier. Detta skriver jag mer om i kommande inlägg över månadens investeringar. 

Jämfört med föregående år har mina utdelningar ökat med så mycket som 66,10%. Förra året fick jag lära mig hur viktigt det är att ha en rejäl buffert vid sidan av när slopade/sänkta utdelningar sker i samband med breda börsfall (om jag hade levt av mina utdelningar). I år fick jag lära mig att utdelningarna återhämtar sig samt att strategin "sitta lugnt i båten" och fortsätt köp aktier fungerar! Dock har mina utdelningar för månaden inte överstigit summan som delades ut i april 2019. 

Jag har valt att räkna med den dragna källskatten (158,35:-) då jag förväntar mig att få tillbaks hela beloppet om några år..   

År 2021

Aktie                                         Summa

-
Investeringssparkonto:            
Cibus                                         194,87:-
Industrivärden                           618,75:-
Tele2                                          600:-
Telia                                           500:-
ICA                                            585:-
Skanska                                    760:-
ABB                                           580,65:-

Kapitalförsäkring:
Realty Income                           158,10:-
Northwest Healthcare               134,56:-
Orkla                                         457,86:-
Telia                                           158:-
-
Totalt: 4747,79:-


År 2020

Aktie                                         Summa

-
Investeringssparkonto:            
Klövern pref.                             170:-
Atlas Copco                              178,50:-
Telia                                           360:-
ICA                                            258:-
Öresund                                    324:-
ABB                                          610,50:-

Kapitalförsäkring:
Boston Pizza                             107,25:-
Realty Income                           81,21:-
Northwest Healthcare               120,46:-
EPR Properties                         114,28:-
Union Pacific Corp                     96,60:-
Orkla                                         310,75:-
Telia                                           126,90:-
-
Totalt: 2858,45:- 

7 kommentarer:

  1. Cibus Cibus för den som önskar månatliga utdelningar, mums mums

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt klart ett trevligt inslag i portföljen.. ränta-på-ränta-effekten blir mer synlig på detta sätt kan jag tycka.

      Radera
  2. Swed 188 kr, du ligger med högre GAV, 167 kr har jag men kursen är av mindre betydelse utan det är utdelningarna som är viktiga, har 1300 men lyfter nog av ett antal om kursen skulle passera GAV, satsar mest på Cibus med deras månatliga fina pengar varje månad, yes!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har jag endast 100 aktier i Swedbank så har inga problem med att hålla de ett tag till, men jag tänker som dig med skillnaden att jag kanske tom avyttrar hela innehavet i framtiden.

      Yes, och med Cibus målsättning om att öka utdelningen 5%/år blir det ännu bättre! Hade jag haft pengarna så skulle jag inte dra mig för att dubbla mitt innehav faktiskt..

      Radera
  3. Snyggt! En rejäl summa denna månad!

    Jag har flyttat från Blogger till WP och därmed har jag en ny adress. Ser att du länkar till min gamla i din blogglista.
    Jag blir superglad om du uppdaterar till:
    www.pappa-betalar.se

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt klart nöjd över månadens utdelningar!

      Jag uppdaterar på en gång! :)

      Radera