Sälja eller behålla - Microsoft






















I början av juli 2017 köpte jag mina första aktier i Microsoft och kursutvecklingen har minst sagt sett positiv ut sedan dess. I min portfölj är det Microsoft som har haft den högsta värdeökningen procentuellt sett och i dagsläget ligger direktavkastningen på ynka 1,35%.

Skulle jag sälja och ta hem vinsten om 7493 kronor så motsvarar det så mycket som 29 år i utdelningar, baserat på dagens växlingskurser, inga återinvesteringar samt att utdelningen ej höjs. Det känns helt klart lockande att sälja nu och investera i något med en högre direktavkastningen plus tillväxtpotential. 










Kursen har under de senaste 20 åren i princip gått i sidled med en explosion uppåt runt 2015, som det går att utläsa i grafen ovan. Jag som är en långsiktig investerare kommer låta mina pengar fortsätta att växa i Microsoft under nästkommande 20 åren. 

Kortsiktigt sett känner jag mig ej orolig då Microsoft släppte en grym rapport igår vilket  resulterade i att 15 stycken analyshus höjde riktkursen. Långsiktigt sett är jag ännu mindre orolig då jag tror på Microsofts starka varumärke och att de fortsätter leverera utdelningshöjningar samt en positiv kursutveckling även i framtiden! 

Har ni någon gång sålt för för att ta hem vinsten? 

4 kommentarer:

  1. Microsoft är högt värderad idag. Kanske läge att lägga en slant på AbbVie istället med en direktavkastning om f.n. 6,26 %?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tittat på olika alternativ ett tag nu och det är inte helt otänkbart att jag säljer för detta ändamål. För tillfället har jag dock kommit fram till att avvakta. Tack för kommentaren! :)

      Radera
  2. Kolla först om MSFT ro hem USA:s stora försvarsorder. I augusti ska en vinnare utses.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ingen dum idé att avvakta nyheten, står mellan Microsoft och Amazon verkar det som. Tack för kommentaren!

      Radera