Nokia...















Jämfört med Ericssons solskensrapport som släpptes häromdagen presenterade Nokia inte alls en lika munter läsning. Jag tror fortsatt på Nokias förmåga att skapa en konkurrenskraftig produkt gällande den kommande 5G utrullningen, dock verkar det nu som att de halkar efter både Ericsson, och Huawei? 

Nokias aktie tappade hela 1/4 av sitt aktievärde idag, 25% rätt ner i soptunnan. Jag känner mig såklart frustrerad då jag köpt Nokia i omgångar de senaste två åren ungefär. Nokia sänkte bland annat sin prognos för 2019/2020 samt slopade de två nästkommande kvartalsutdelningarna. 

När jag läste rapporten imorse väntade jag mig ett kursfall med cirka 10 kronor/aktien. Jag hamnade ganska nära och aktien föll 12,27 kronor. Jag tycker att det är en överreaktion av marknaden och passade på att utnyttja min kredit för att köpa ytterligare 200 aktier till ett pris av 37,85 kronor per aktie. Det är friskt vågat av mig men jag väljer att fortsätta tro på Nokia och tänker att jag får ha tålamod i 2-3 år till. 

Jag ser Nokia främst som ett tillväxtcase och anser att det är en märkbart mer riskfylld investering jämfört med många av mina övriga aktieinnehav. 







2 kommentarer:

  1. Finns ingenting som talar för Nokia efter den här rapporten.

    Har haft Nokia i portföljen i säkert 8 år och följt de noggrannt, det har alltid varit snack om guld och gröna skogar längre fram, investeringar och synergieffekter av sammangåendet med alcatel-lucent men Nokia verkar aldrig leverar något mest bara tomt prat. Kassan har sinat med miljardbelopp, för nåt år sen fanns där 5 miljarder euro i kassan, nu är den nere på ca 350 MEUR.

    Nokia har svårt att tjäna några pengar trots den här enorma utrullningen av 5G som det pratas om ska ta fart any time now.

    Jag ser ingenting tilltalande i Nokia för tillfället, inte ens efter -25%.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag instämmer och måste säga att jag är besviken på Suri med flera.. dock väljer jag att fortsätta tro på Nokia då de är 1/3 bolag som konkurrerar med varandra och bör rimligtvis ta en del av marknaden i framtiden.

      Jag läste en artikel från Bloomberg som ger samma lägesbeskrivning som du skrev, men även om möjligheten för ett eventuellt uppköp, av t.ex. Cisco Systems: https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-10-24/with-huawei-banned-nokia-has-zero-excuse-for-failing

      Allt detta är dock rena spekulationer såklart.. Hur har du gjort, har du sålt efter 8 år eller behåller du?

      Tack för kommentaren!

      Radera