Mina månadsutdelare

Jag har som ett kortsiktigt mål att investera 20.000 kronor i mina månadsutdelare samt ta in en ny månadsutdelare. Tanken från början var att detta mål skulle uppnås under perioden av ett år eller så...

Jag blev dock alldeles för exalterad över tanken om att uppnå ett annat mål som jag har i mitt projekt "snöbollseffekt i snöbollseffekten". Jag skrev nyligen en kommentar i en av KtM:s inlägg, om månadsutdelare vs. kvartalsutdelare, vilket löd: 


"Jag fokuserar just nu mycket på mina månadsutdelare. Realty Income, Boston pizza och Northwest healtcare har jag nu och kommer även ta in EPR properties.

Min kortsiktiga plan är att få till ett jämnt kassaflöde i min KF som täcker ett köp per månad inom ramen av mini-courtaget (för svenska aktier). I dagsläget får jag nästan ihop det. Jag har börjat med att köpa i Telia och Castellum och kan köpa 14 st nya Telia eller 3 st nya Castellum ungefär var 5-6 vecka."


Jag beslutade mig för att slå två flugor i en smäll (att nå två kortsiktiga mål) och sålde därmed mina fonder och skrapade ihop 27.845 kronor till köp av ytterligare aktier i mina månadsutdelare, samt att jag intagit en första position i EPR Properties. Mina köp kostade 139 kronor efter courtagekostnader och valutaväxlingsavgifter.





















Efter alla inköp ökar mina årliga utdelningar med cirka 1620 kronor baserat på 2019 års siffror samt dagens växelkurser. Det betyder att mina månatliga inkomster ökar med 135 kronor innan dragen källskatt. 

10 kommentarer:

  1. Roligt!
    Jag är på väg att köpa min första månadsutdelare men kan inte bestämma mig för vilken.
    Vilken av dessa fyra gillar du mest?

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu tycker jag om Northwest Healthcare väldigt mycket. Ett Kanadensiskt bolag som äger sjukvårdsfastigheter, inte bara i Kanada utan i Tyskland, Australien, Nya Zealand och Brasilien med. Det är en väldigt hög direktavkastning med, kan ses som en risk, men de har i alla fall inte sänkt utdelningen än. Jag gillar också att det är en ocyklisk verksamhet.

      Tack för kommentaren! :)

      Radera
  2. Snyggt! Jag saknar en månadsutdelare i portföljen men skulle gärna vilja plocka in en, vilket är din favorit inom den kategorin för tillfället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Jag svarade på samma fråga i kommentaren ovan :)

      Radera
  3. Fina bolag och själv funderar jag på att ta in Northwest Healthcare. De kom med en bra kvartalsrapport nyligen har jag för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, det stämmer! Rapporten: https://www.nwhreit.com/Mailers/2019-Q2/Q2%202019%20-%20Earnings%20Release.pdf

      Radera
  4. Hej Frilansportföljen!
    Enligt mitt tycke passar EPR väldigt bra ihop med O (realty) och det är något som jag och en bloggläsare vars namn är Malte resonerat friskt kring. Tycker att du gör ett fint val som nog kommer ge bra effekt framöver.
    Tack så mycket för omnämnandet och trevlig fortsatt sommar/höst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja EPR Properties kändes som ett bra val, jag har haft den på bevakningslistan i några månader nu. Jag hoppas att den kommer komplettera mina månadsutdelare och portföljen i övrigt.

      Fortsatt trevlig sommar till dig med! :)

      Radera
  5. Har ägt NWH förut men avkastar inte speciellt bra jämfört med en vanlig indexfond. Kika in mitt senaste inlägg på bloggen.

    http://leva-drommen.blogspot.com/2019/08/amerikanska-aktier-vs-sp500.html

    EPR och Reality går däremot bra.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera